Welkom in de wonderlijke wereld van Bagan

25 januari 2019 - Bagan, Myanmar

Onderstaand schrijf ik een kleiner stukje. Ik ben namelijk afgelopen dagen helaas wat ziek geweest. Ondanks dat ik niet lekker was en zeker 1 dag heb moeten missen, hebben wij alsnog alles eruit gehaald om zoveel mogelijk mee te maken en dat is zeker gelukt!

Vanuit Yangon vlogen wij met een heel klein vliegtuig naar Bagan. Leuk dat het allemaal zo anders gaat, waardoor je niet door hebt dat je in het vliegtuig stapt, maar dat het voelt alsof je op de bus stapt. Zo was er bijvoorbeeld geen bagageband en was het de eerste keer dat ik heb gevolgen dat er geen veiligheid-instructie was, terwijl ik dat toch juist bij dit vliegtuig en deze maatschappij graag had gewild... sorry mama haha. Maar mam, wees gerust, het was verder echt een fijne vlucht.

Wanneer je hier vanuit de ‘luchthaven’ naar buiten gaat, wordt je al direct omringd door allemaal mooie tempels. Ook op weg naar ons hotel kreeg ik al meteen een fijne indruk van Bagan.

Na aankomst in het hotel hebben we snel een eerste indruk opgedaan door rondom het hotel te lopen. Tijdens het lopen zien wij een man druk aan het zagen en worden we al snel door een vriendelijke vrouw naar binnen in haar huis gehaald. Zij laat zien dat zij lacquerware maken. Dit is lakwerk waar zij potjes en armbandjes van maken (ook ergens op een foto te zien). Wij werden zo aardig onthaald, waardoor wij ons wel verplicht voelde om het te kopen. Dus vroeg Steef hoeveel het moest kosten, waarop de vrouwen hard moesten lachen. Bleek dat ze dat maar gek vonden en kregen wij het dus gewoon mee, heel lief!

Tijdens het lopen valt direct op dat de hotels, huizen en wegen gewoon tussen de tempels door is gebouwd. Zelfs in de tuin van het hotel kijk je uit op een stupa.

Na het lopen zijn wij vroeg ons bedje ingedoken want de volgende ochtend stond de ballonvaart op de planning. Ergens hielden wij nog in ons achterhoofd dat het afgelast kon worden door weersomstandigheden, maar gelukkig het ging door!!

Om werden 05:30 werden opgehaald door een omgebouwde bus uit de Tweede Wereldoorlog (zie foto). Onderweg moest Steef mij vasthouden , zo erg schudde wij heen en weer. De bus bracht ons naar de verzamelplaats. In het donker dronken wij thee en kregen wij te horen wie onze piloot was. Hierna volgende de veiligheidsinstructies, waarbij het met name ging om de “landing position”. Een hele fijne spanning. Even later krijgen wij informatieve uitleg over de ballon en ondertussen werd de ballon (en met die van ons denk ik nog 20) opgeblazen. Zeer indrukwekkend om te zien, want wat had ik mij verkeken op de grootte. Zelfs op de foto’s zie je nog niet echt hoe immens groot dat ding is. We kregen alle tijd om hier foto’s van te maken, totdat het moment daar was en we per tweetal (totaal met 8) in konden stappen. Voordat we de lucht in gingen moesten we eerst onze “landing position” laten zien aan de piloot. En nou die was perfect zei hij ;).                                                                En toen was het zo ver en ik heb er maar 1 woord voor: MAGISCH. Wat een rust en wat een ervaring.                                                                                                                                                    Na zo ongeveer driekwartier in de lucht te hebben gehangen, kwam het seintje dat we onze positie moesten innemen. Ik dacht, nu komt het.. het enige wat ik voelde was een klein tikje. Een prachtige landing dus.De bus met de crew had inmiddels een lekker champagneontbijt voor ons gemaakt en met een heus certificaat kwam het ten einde. Gaaf!!!!

De rest van de dagen stond in het teken van het bezoeken van de tempels, pagodes en stupa’s. In Bagan zijn wel 4500 tempels te vinden. Van te voren had ik een top 10 gemaakt. Lopend is dit niet te doen en men verhuurd hier dan ook op elke hoek van de straat e-bikes. Het gekke is, is dat je niet hoeft te trappen. Het is dus gewoon een elektrische scooter. Even wennen, maar het is wel een uitkomst. Ik was de chauffeur en Steef de navigator. Op deze manier hebben wij mooie tempels bezocht. Al lijken er veel op elkaar, de meeste onderscheiden zich in kleur, grootte en tekening. Bagan staat bekend om een groeiend aantal toeristen en bij de tempels zou het druk kunnen zijn. Wij hebben hier niks van gemerkt. Je ziet toeristen, maar druk is het absoluut niet en dat is natuurlijk heel fijn om deze plek rustig te kunnen bekijken.
De laatste dag hebben wij nog even een stop gemaakt bij een klooster. Ik voelde me eigenlijk te veel. Het voelt als aapjes kijken, maar de monniken zijn dit duidelijk gewend en wilde ook poseren voor de camera. Toch fijn om gezien te hebben.

Al met al een geweldige plek om te verblijven. Precies Myanmar zoals wij hadden bedacht en wat een contrast met de andere steden. En natuurlijk als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt, de ballonvaart. Absoluut geen spijt van. Iedere ochtend zie je ze in grote getale aankomen en en daar hebben wij dan maar mooi ingezeten.

Nu onze tas pakken, slappen en morgen met de taxi weer de drukte in, op naar Mandalay!

1. Tante Loes:
    25 januari 2019
    Wat een mooi verhaal weer. Ballonvaren is prachtig! Wij hebben er alle keren ook enorm van genoten. Het blijft bijzonder. Sneu dat je ziek was en wat van jullie programma hebt moeten missen. Hopelijk blijft het bij die ene dag. Veel plezier verder!
  2. Corina:
    25 januari 2019
    Het eerste stukje was even slikken😅maar voor de rest weer een prachtig verhaal met gave foto’s. Wat een ervaring zeg die ballonvaart!!! Wat zullen jullie genoten hebben. Veel plezier nog en ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal.😘
  3. Bettina en Willem:
    25 januari 2019
    Wat een mooi verhaal weer. En wat zijn de foto’s prachtig. Het voelt alsof wij zelf ook in de ballon zitten en naar die mooie omgeving kijken. Het zijn inderdaad hele oude bussen. Wel leuk om te zien dat ze nog steeds rijden. En wat is Stefan groot op de foto met dat kleine vrouwtje. Hij lijkt wel een reus! We hopen, dat het weer beter met je gaat Manouk. Op naar nieuwe avonturen en nog meer mooie verhalen en foto’s van jullie.
  4. Jolanda:
    25 januari 2019
    Stefan & Manouk wat een bijzondere reis met bijzondere ervaringen. Doodeng zo’n klein vliegtuigje en fantastisch zo’n ballonvaart. Prachtige foto’s, heerlijk om een beetje mee te kunnen genieten🤗
    Veel liefs en A kaungg tait u aahkyane shisai
  5. Hennie:
    25 januari 2019
    Wat een belevenissen allemaal , en zo'n ballonvaart, geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ik zeg doorgaan met schrijven !!
  6. Mariam:
    25 januari 2019
    Balen zeg, dat je ziek was, hoop dat je weer helemaal in orde bent, dat kan je er niet bij hebben.
    Wat een indrukken allemaal, waarschijnlijk gaan jullie het thuis pas echt verwerken. Nog heel veel plezier, geniet ze!! Xxx
  7. Harry:
    25 januari 2019
    Leuk verhaal en mooie foto’s!!
    Geniet ervan 👍🏼
  8. Manouk:
    26 januari 2019
    Fijn dat jullie het leuk vinden om te lezen :)
  9. Michel Sen.:
    27 januari 2019
    Ik geniet iedere keer weer van het jullie verhaal en indrukwekkende en schitterende foto’s.
    Ook namens oma bedankt voor je verhalen en foto’s .
    Jullie verhaal print ik voor oma steeds uit, zodat ze het herhaaldelijk kan lezen.