Luang Prabang

12 februari 2020 - Vientiane, Laos

We zijn in Loas, Lao zoals ze hier zeggen. We doen hier 2 plekken aan en de eerste is Luang Prabang. Door de combinatie van overblijfselen van de koloniale Franse architectuur en tempels is Luang Prabang door UNESCO uitgeroepen tot World Heritage site. Dit schept hoge verwachtingen.

We zijn in de avond hier aangekomen.
Vanuit het hotel wilde we een tuktuk pakken richting de restaurantjes. Waar je in Cambodja constant moet bedanken voor een tuktuk, was er hier geen taxi of tuktuk te vinden. Het werd dus lopen. Lopend naar een restaurantje dat we op Tripadvisor hadden gevonden. Het was weer een heel klein tentje met een ‘open keuken’. Het was zalig en dat voor omgerekend 7 euro. Lang leve tripadvisor, anders waren we dit straatje zo voorbijgelopen.

1e dag:
In het hotel kan je fietsen pakken. We zijn vandaag dan ook Luang Prabang op de fiets gaan verkennen. Dat is hier goed te doen. Voor Aziatische begrippen vind ik Cambodjanen al redelijk rustig in het verkeer. Daarmee bedoel ik eigenlijk dat toeteren nauwelijks wordt gedaan. Vorig jaar in Myanmar hoorde we in onze slaap nog het geluid van toeterende auto’s. Hier in Loas is het nog rustiger, waardoor een rit op de fiets heel goed te doen is. Voor de temperatuur is het ook fijn. De zon schijnt niet echt, maar het is weldegelijk warm en benauwd. Op de fiets vang je dan tenminste af en toe nog een beetje een wind.
We hadden een route langs allerlei bezienswaardigheden uitgestippeld. Alles zit hier dicht bij elkaar, dus in een dag konden we heel veel zien. De route starte bij de ochtendmarkt en bracht ons later langs enkele pagodes/tempels.

De ochtendmarkt was niet heel anders dan wij nu kennen. Helaas zagen wij ook hier dieren onder slechte omstandigheden. Wat ons opviel is dat op deze markt de hygiëne een stuk minder was dan in Cambodja. Waar de vissen in Cambodja  nog in ijs liggen, liggen ze hier nog half levend op de grond.

Na de markt fietste we naar de bekende bamboe brug. Wij hadden geluk, want enkel tijdens het droge seizoen kun je deze brug betreden. Je moet betalen om over de brug naar de overkant te lopen. Logisch, want aan het begin van het seizoen bouwt een familie de brug geheel uit bamboe. We vonden het wel een heel klein beetje spannend wanneer je mensen passeerde. Bamboe schijnt natuurlijk heel sterk te zijn, maar het veert toch aardig kan ik zeggen.
We stapten de fiets weer op en kwamen door leuke authentieke straatjes. Het is hier bergachtig en de stad kent geen hoge gebouwen of hotels. Dit in combinatie met rust, zorgt voor een relaxte sfeer. Een bekende berg midden in de stad is Mount Phousi. Deze berg kun je beklimmen voor mooi uitzicht. Ik merkte dat ik vandaag een beetje vermoeid was. Eigenlijk wil je niks missen, maar toch besloten we dat Steef de berg op ging en ik bij een lekker tentje bleef zitten. Ik zag heerlijke koffie voorbijkomen. Loas is ook een echt koffieland. Ik besloot voor de traditionele lao koffie te gaan. Leuk geprobeerd van mijzelf, maar niet te drinken. Leek wel bittere drop. Ach, het zag er zo leuk uit. Voortaan maar gewoon weer de americano. Steef kwam totaal bezweet terug, maar heeft dan wel van een mooi uitzicht genoten.

Luang Prabang staat bekend om haar mooie watervallen. In het hotel kwamen er na veel vragen achter dat zij dit ook bieden. Een flinke prijs en gezien hun slechte Engelse, zouden we geen idee hebben waar we ja op zouden zeggen. Daardoor besloten we in het centrum opzoek te gaan naar aanbieders. Onderweg kwamen wij een man tegen die weliswaar gewoon Engels kon spreken! Hij bood aan ons voor een leuke prijs naar de watervallen te brengen en daarbij mochten we aangeven waar we wilde stoppen. We besloten het te doen. Toch spannend, want hebben we elkaar wel goed begrepen, met hoeveel mensen zullen we dan gaan en niet onbelangrijk, komt hij echt wel en ook op de afgesproken tijd?
We zouden het wel zien, maar tegelijkertijd bedachten we alvast een plan B, want die watervallen wil je gezien hebben (althans dat hebben wij begrepen) We gaan het morgen allemaal zien.

De avond stond in het teken van de night market. jaja ook hier hebben ze dat! Een leuke lange markt. Ze verkopen veel mooie handgemaakte dingen. Helaas wel bijna allemaal hetzelfde.
Ik bedacht mij ineens dat ik het jammer vind dat wij in Nederland geen night market hebben. Hadden we dat maar bij ons, dan was men in ieder geval een vaste klant rijker.

Dag 2
Wat een achterdocht van ons. Deze vriendelijke man stond nog eerder dan de afgesproken tijd op ons te wachten. De auto’s die ze hier gebruiken voor toeristen kennen een open laadbak. Schuddend en wel, zagen we een prachtig landschap met veel palmbomen. De rit naar de watervallen liet ons Luang Prabang vanuit een anders perspectief zien.

Deze mooie rit bracht ons dus naar de Kuang Si watervallen. Deze behoren tot de mooiste watervallen van Azië. Onderweg naar boven kom je in het begin langs een (Australische non-profit) berenopvang. Hier leven beren die zijn gered uit de illegale handel. Loas heeft nog steeds beren in het wild, iets wat ik niet wist. Helaas kunnen deze beren hier, door hun verleden niet meer in het wild leven. Gelukkig worden ze hier goed verzorgd. Ze krijgen de ruimte, liefde en voeding die ze nodig hebben. Ik verbaasde mij erover hoe goed we ze konden zien. Leuk om ze samen te zien spelen en uitrusten.
We hadden echt het gevoel dat we in de jungle liepen. Het was vroeg en daardoor ook nog niet druk. Al snel zagen we de beekjes en terrassen met turkoois kleurig water, schitterend!

In het kader van ‘ je komt hier maar 1 keer’ zijn wij helemaal naar de top geklommen. Een zware weg, maar onderweg werd je steeds weer verast door de natuur. We hadden begrepen dat bovenaan ook nog een waterval was. Helaas wachtte er boven niet iets spectaculairs op ons.
En toen begon de weg naar beneden. Niet alles is geweldig, zo ook deze daling. Het was zo stijl en een onwijs gepriegel waar je steeds weer je voeten neer moest zetten. Door het zand kon je gemakkelijk uitglijden. Letterlijk en figuurlijk had ik geen grip meer op deze situatie en ben helaas gevallen. Verder niks aan de hand hoor, maar de adrenaline zat er goed in en dan moet je nog een stuk. Gelukkig zijn we gezond weer beneden aangekomen en namen wij een frisse duik bij 1 van de terrassen van de watervallen. Dit is een bekende activiteit, dus we waren absoluut niet de enige. Het was wel echt een must do hier in Luang Prabang.

We stapte weer in de laadbak en lieten ons afzetten bij Buffalo Dairy. We hebben hier een rondleiding gekregen door een vriendelijke Zwitser die hier vrijwilligerswerk doet. Wat een mooie organisatie is dit. Het is opgezet doordat men in Loas veel buffels heeft, maar weinig zuivel produceert. Dit doordat men niet weet hoe de buffels te verzorgen, hoe te melken en hoe er daadwerkelijk ook producten van te maken. Met deze farm hier leren ze dit de bevolking. Naar buffels doen ze dit ook met varkens en konijnen. Het was super schoon en overal is goed over nagedacht.

Wat zijn buffels leuke dieren, ze komen gelijk naar je toe en houden en houden maar al te graag van aandacht. Daarnaast geven ze ook aan wanneer ze honger hebben en daardoor mochten we ze eten geven. Naast voeren, kijken en informatie horen, mocht je ook proberen te melken. Ik zeg expres proberen, want het schijnt een klus te zijn. Terwijl ik de buffel aaide, heeft Steef een poging gedaan. Uiteindelijk met succes!
Naast de buffels doen ze nog veel meer. O.a. het aanbieden van gratis taalles aan scholen en het stimuleren van lezen.

Op het einde konden we natuurlijk ook de producten bestellen. Wij kozen voor heerlijke cheesecake en ijs, natuurlijk van buffelmelk.

Helaas zit Luang Prabang er alweer op voor ons. Straks vertrekken wij naar Vientiane.

Vientiane

Dag 1: we zijn in de hoofdstad van Loas. We hadden al gelezen dat dit een zeer rustige hoofdstad is, ze noemen het ook wel sleeping city. Deze bijnaam begrijpen wij maar al te goed.

We hebben vandaag heel veel gelopen en de meeste delen zijn gewoon uitgestorven. In de avond zagen we dat het wel wat levendig was bij de rivier. Onze eerste indruk nu is niet geweldig. Het is wel heel relaxt, we stoppen nu gewoon lekker vaker voor een koffie en biertje her en der.

Veel liefs xxx

1. Lianne:
    12 februari 2020
    Echt heel mooi! Jullie doen en zien ontzettend veel. Geniet ervan.xx
  2. Tante Loes:
    12 februari 2020
    Wat een prachtige reis maken jullie. Jullie voorbereiding is ook super! Daar heb ik geen geduld en nu (nog) helemaal niet. Ik weet dat ik alles voor mijn reis heb, maar vooralsnog zie ik wel waar Fox mij dit jaar brengt, of niet...😷 Veel plezier verder. Geniet van elk moment xxx
  3. Manouk:
    14 februari 2020
    Dat is inderdaad nog even afwachten. Gelukkig is het voorlopig nog geen mei! Liefs van ons xx
  4. Corina:
    Geweldig ! behalve de hangbrug😉😄! Heel divers allemaal 😘
  5. Michel Sen.:
    12 februari 2020
    Wat een mooi verhaal weer. Zeker met de foto’s krijgen we hier er ook een goed beeld van. Wat een belevenis. Veel plezier nog en vergeet niet te genieten.