Vientiane en Phnom Penh

16 februari 2020 - Koh Rong Sanloem, Cambodja

Zoals jullie al in het vorige verlag lazen, zijn wij in Vientiane.

Op dag 1 zijn wij naar Buddha park gegaan.  Buddha Park, oftewel Xieng Khuan, ligt ongeveer op 40 min rijden van het centrum. In dit park vind je zo’n 200 hindoe- en boeddhistische beelden. De beelden zijn surreëel door de verhoudingen en de vreemde vormen. De beelden lijken overigens heel erg oud, maar zijn pas in de twintigste eeuw gebouwd! Het park is heel goed onderhouden en ik was vooral blij verrast door alle mooie bloemen. Ze zijn prachtig, ruiken heerlijk en zijn heel goede modellen om te oefenen met mijn camera :)

Op dag 2 hebben we lopend de plaats verder verkend. Ook Laos is een Franse Kolonie geweest en dit zie je soms nog terug in de architectuur. Zo staat hier de Laotiaanse variant van de Arc de Triomphe. Leuk om een ander soort architectuur te zien en zonder goud etc!

De Franse invloeden zie je dus echt nog terug in het straatbeeld. Persoonlijk vind ik het soms wat gek om armoedige delen te zien terwijl je even later koffie drinkt in een Franse koffie- en theehuisjes (soort Lapsang). Hier wat drinken was trouwens wel een uitkomst. Het was met 36 graden ontzettend warm hier, dus koele koffietentjes waren erg welkom. Na nog 2 pagodes te hebben bekeken, zijn we een drankje gaan drinken bij een café. Na al die frisdranken koos ook ik voor een ijskoud Lao biertje. En eindelijk hadden we de tijd en rust voor een spelletje Keezen!

Toch nog even iets over de communicatie. Want dit blijkt aardig lastig te zijn hier in Loas. Zelfs in de hotels is het bestellen van een koffie en thee lastig. Ze kijken je lachend en zenuwachtig aan en komen vervolgens aan met 2 koffie en dan nog 2 glazen sinaasappelsap. Wat gaat hier mis? Ik vroeg dan ook aan Steef, wat heb ik verkeerd gedaan?

Kortom; Vientiane was aardig, maar je zou ook niet heel veel missen wanneer je deze plaats overslaat. Wat mij trouwens wel zou bijblijven is de heerlijke geurende bloemen hier, zalig. Deze zijn tevens het logo van de Laotiaanse vliegtuigmaatschappij. Nu keren wij weer terug naar Phnom Penh.

Phnom Penh
We zijn weer terug in Phnom Penh en daar hadden we zin in. De eerste dagen beviel deze plaats ons goed en we hadden nog genoeg op ons lijstje staan om te gaan bekijken. De eerste middag hebben we ons vermaakt aan het zwembadje. We verblijven namelijk in een heel mooi hotel, van oorsprong denk ik een oud koloniaal gebouw.
‘s Avonds gingen we nog lekker eten bij een restaurant dat bekend staat om haar noedels. Natuurlijk hebben o.a noedels besteld. Tijdens het wachten op je eten hoefden wij ons niet te vervelen, want de kok bereidt voor je ogen de noedels. Dit leek wel een show. Een leuk gezicht en verser kan niet!

Dag 2: vandaag gingen wij nog een tempel bezoeken. Het was heet vandaag, stuk warmer dan de eerste dagen dat we hier waren.

Daarom hebben wij vandaag niet veel gelopen, maar ons veelal door tuktuks laten vervoeren. Hierdoor voel je namelijk nog lekker veel wind.

Eind van de middag was de plons in het zwembad dan ook een verademing.

We gingen even afkoelen en ons klaarmaken voor de sunsetcruise. Speciaal voor Valentijnsdag natuurlijk! Haha nee, dit krijg je bij het hotel. Het was heerlijk om lekker op een bootje te zitten en de stad vanuit een ander perpectief te bekijken. En dan zie je al hoeveel hoogbouw er is.. ook langs de zijkanten van de weg staan mega posters met foto’s wat daar komt te staan. Wij zijn benieuwd hoe deze stad er over 5 jaar uitziet. Een Shanghai?

Voor nu stopt het schrijven. Op dit moment van schrijven, zijn we in Sihanoukville voor 1 nachtje, zodat we straks de boot op kunnen naar het eiland Koh Rong. Hier gaan wij 3 dagen lekker niks doen. Ze verwachten niet heel goed weer, maar wij gaan er vanuit toch de zon wel te gaan zien!

Donderdag beginnen wij al aan onze terugreis. Hiervoor moeten we namelijk eerst naar Siem Reap, waar we dan ook nog een nachtje slapen.

En dan is het alweer klaar.... daar kijk je dan een jaar naar uit. Jammer! 1 voordeel aan een hond hebben, is dat zij de terugkeer wel weer heel aangenaam maakt. We hebben hier namelijk best veel honden gezien en dan missen we onze Pien best wel. We moeten ons ook echt inhouden om de honden hier niet te aaien en dat is heeeeel erg lastig voor mij ;)

Veel liefs van ons en tot snel!

1. Harry:
    16 februari 2020
    Leuk verhaal weer Manouk. Geniet van de laatste vakantiedagen en alvast een goede ✈️reis terug donderdag 😘 en de groeten aan Stefan.
  2. Lianne:
    16 februari 2020
    Heerlijk nog een kleine week aan het strand! Geniet er samen nog maar heel goed van en de terugreis is ook nog je vakantie hè? Xx
  3. Corina:
    16 februari 2020
    Leuk verhaal weer en nu nog even van de zon, zee en elkaar genieten. Voordat je het weet sta je weer op Schiphol!🐶😉😘
  4. Hennie:
    16 februari 2020
    Weer genoten van je verhaal, geniet nog lekker van alles 😎en goede reis terug 😘
  5. Mariam:
    17 februari 2020
    Wat een mooi reisverslag weer, sorry dat ik de laatste 2x niet heb gereageerd, heb de verslagen wel met veel nieuwsgierigheid gelezen. Hoe verwerken jullie al deze indrukken? Gelukkig hebben jullie de foto’s nog, dan beleven jullie het thuis vast nog een keer.
    Geniet van deze laatste dagen. Veel liefs.