Siem Reap

7 februari 2020 - Siem Reap, Cambodja

Siem Reap.

Na een goede taxirit van 4 uur waren wij in Siem Reap. We konden nog niet in onze kamer dus zijn wij gelijk de omgeving gaan verkennen en kwamen wij uit bij een markt. Ik kon hier mijn hart ophalen en het ‘afdingspel’ kon gaan beginnen. Ze verkopen hier namelijk superleuke dingen. Ik zag genoeg leuk inrichtingsmateriaal voor een huis. Best frustrerend dat het mooi is en goed te betalen, maar dat je geen plek meer over hebt. Een paar shirtjes weggooien zet helaas ook niet veel zolen aan de dijk. Toch zijn we leuk geslaagd voor een masker (voor aan de muur).

Voor onze lunch kwamen we uit op Pub Street. Ik had al gelezen dat dit een toeristische drukke straat is, zeer in trek voor toeristen die wel van een drankje houden. En inderdaad, een beeld dat je niet direct van Cambodja verwacht. Zo kan je hier bijvoorbeeld met je voeten in een bad met van die visjes etc. Steef vindt dit vooral erg gek, want een paar km hier vandaag staat werelderfgoed. Ik vind dit verschil daarentegen wel weer leuk!

In de avond hebben we heerlijk gegeten in een zeer traditioneel tentje. We zagen voor het eerst saté op een kaart staan, heerlijk! We hebben voor 12 dollar hier gegeten en gedronken, geen geld dus.

Dag 2 in Seam Riep.
Vandaag werden we bij het hotel opgehaald door een tuktuk chauffeur voor een dagtour naar de tempels van Angkor. Vandaag hebben we de minder toeristische tempels bekeken. Op weg naar de verschillende tempels, viel ons op hoe onwijs groen het hier is. Wij hadden enkel zandwegen verwacht dus dit was een mooie verassing. De tempels en reünies zijn echt bijzonder en de drukte valt ons alles mee. Met de camera om mijn nek had ik genoeg fotomateriaal. Al vond ik het wel super lastig om hier foto’s te maken. De zon is namelijk ontzettend fel en het lijkt wel of er een stofwolk om de zon hangt. Een echte blauwe lucht hebben we dan ook zelden gezien. Maar hee, wat maakt het uit. Soms moet ik dan ook even bewust niet door de lens kijken en zien en voelen waar wij staan. Dat het ons gegeven is om dit mee te maken.

Na een mooie zonsondergang in Angkor gingen we uitgeput en heeeeel vies terug naar het hotel, verlangend naar een heerlijke douche. Vannacht gaan we er vroeg uit voor de sunrise!

Dag 3 Siem Reap.
Vannacht om 04:00 uur ging onze wekker, nou meer dan 1 wekker want je wil dit echt niet missen! Vandaag staat de zonsopkomst bij Angkor Wat op de planning en daarna nog enkele bekende plekken.

In het donker vertrokken wij dus met onze chauffeur naar Ankor Wat. Het was koud en we zaten dan ook rillerig in de tuktuk. Bij Ankor Wat aangekomen liepen wij de toeristen achterna. Het was zo donker dat we onze zaklamp van de iPhone nodig hadden om te zien waar we liepen.
We liepen dus wat mensen achterna, want we hadden geen idee waar we heen moesten. We wisten dat je bij de vijver het mooiste zicht had, dus daar wilden wij heen. Die plek kon je goed vinden want we waren niet de enige. Echter had ik een hele grote menigte veracht, maar dit viel mee. Wellicht toch minder Chinezen..? Maar goed, het wachten was aangebroken. Dik een uur stonden we op trillende benen te wachten. Het leek wel of je aan het wachten was op een veelbelovende toneelvoorstelling. Wachten totdat het doek van het toneel open ging. In dit geval wachten tot Ankor Wat in beeld kwam. Maar langzaamaan werden alle telefoons en camera’s gepakt en was het tijd om jouw perfecte plaatje te schieten. En dat is lastig kan ik zeggen.. zonsopkomst gaat op mijn lijstje om na te vragen op de vervolgcursus fotografie die ik ga doen.
Naarmate de zon opkomt zie je dan echt waar je voor staat. Je ziet overal afbeeldingen en nu konden we het dus met eigen ogen gaan zien. Het was zeker het wachten waard.

Na de zonsopkomst hebben we goed te tijd genomen om het complex te bekijken. We zijn dan ook in Angkor Wat geweest en toen bleek het nog groter dan verwacht. We konden hier nog wel een paar uur langer lopen. Dat hebben we niet gedaan want er stonden nog een paar hele mooie tempels op de planning, zoals de Bayon. Dit is een hele bekende en tevens Lianne haar favoriet. Onze verwachtingen waren dus hoog. De Bayon is de tempel van alle gezichten. Overal waar je kijkt kun je wel een gezicht zien. Heel mooi en echt fotogeniek.

Na de Bayon hebben we nog een aantal tempels bezocht. We sloten af met de Ta Prom, ook wel bekend door de Tomb Raider film (Angelina Jolie). De tempel kenmerkt zich door de bomen die door de tempels groeien. Ik kan mij goed voorstellen dat dit gebied geschikt was voor filmopnames. Voor nu zit het bezoeken van Angkor erop. Morgen en overmorgen gaan we Siem Reap verder ontdekken. Er is tenslotte genoeg te zien hier!

Dag 4 Siem Reap.
De voor ons belangrijke hotspots van Siem Reap hebben wij gezien en dus was er vandaag ruimte om geheel ons eigen gang te gaan. Na rustig te hebben ontbeten heb ik mijn eigen reisleider gevolgd.

We zijn in de ochtend naar een lokale markt gegaan. Een tuktuk chauffeur bracht ons hier naar toe, maar vroeg voordat we instapte tot 2 maal toe of we hier wel echt naar toe wilde gaan. Hij vertelde ons dat iedereen naar de centrale markt gaat. En dat iedereen naar de centrale markt gaat en niet naar de lokale markt klopt wel, we hebben totaal namelijk maar 2 Europeanen gezien. De markt is zowel binnen als buiten en is zeer goed geordend. Alles is hier keurig gesorteerd op groente, vlees, kleding, lichamelijke verzorging  en huishoudelijke middelen. We verbaasde ons over de hoeveelheid plastic. Behalve etenswaren wordt daadwerkelijk alles in plastic verpakt. Oh en hoe feller de kleur van drankjes en snoep, hoe beter. Alle kinderen lopen met een soort van slushpuppies in neon kleuren. Een letterlijke en figuurlijk allergie voor E nummers hebben ze hier (nog) niet.
Gelukkig hebben ze ook fruit. Het fruit ligt keurig gesorteerd en is soms zelfs mooi gestapeld. We hebben lekker fruit gekocht. Bijna geen toerist te zien, maar toch weten ze al goed hoe ze geld moeten verdienen. Een paar stukjes fruit voor 2 dollar. Ach wat kan ons het schelen. We hebben trouwens mangosteen ‘stempelfruit’ gekocht, een fruitsoort dat ik voordat Lianne het mij liet zien, nog niet kende. Zo is er nog veel meer fruit dat ik niet ken. Ze konden ons geen antwoord geven  op de vraag wat de namen waren van enkele andere onbekende fruitsoorten. Wat ik daarentegen dan wel weer slim vond is dat ze hun geld pakken om daarmee aan te geven hoeveel het kost.
En dan het vlees. We keken onze ogen uit. Van varkenskoppen tot aan levende (met de poten aan elkaar vastgebonden) kippen en eenden en levende gevilde kikkers. En dan vliegen nog de waterspetters om je oren van de levende vissen. Steef keek aandachtig en zat alles goed te observeren. Daarentegen klikte ik snel op mijn camera en keek ik verder niet. De varkenskop is mij nog gelukt te fotograferen, maar naar de rest kon ik echt niet kijken.

Naast het kijken naar alles wat men hier verloopt, vond ik het ook leuk om te zien hoeveel mensen hier al hun boodschappen doen.
Rondom de markt zag ik een stalling voor scooters. Net zoals wij de biesieklette kennen, maar dan enkel voor scooters. Men komt aan, geeft een mannetje geld in zijn handen en vervolgens wordt hun scooter op de mm nauwkeurig naast de andere scooters geplaatst. En dat zijn er veel, heel veel!

Zoals je waarschijnlijk wel kunt begrijpen was dit alles weer een echte belevenis.

Nadat we de markt hadden bezocht, volgde ik Steef die via een kaartapp een route had naar enkele pagodes. Een leuke wandeling via kleine straatjes. Onderweg hebben we veel kinderen gezien die uit school kwamen. Ik heb toch het idee dat er veel kinderen naar school gaan, gelukkig maar. Onderweg vroegen we aan een meester hoe we bij de pagode kwamen. Opvallend dat ons geen antwoord kon geven omdat hij geen Engels sprak, maar gelijktijdig vroeg een jong kindje in het Engels wat onze namen waren etc. Een positieve ontwikkeling.

De 2 pagodes vonden wij niet heel bijzonder, maar er hing wel een hele rustige en relaxte sfeer. Rustig was logisch want er waren weinig geen tot nauwelijks mensen, op enkele Monniken na. De monniken waren erg vriendelijk, dat hebben we ook wel anders mee gemaakt (Myanmar).

In de middag gingen we naar Artisans Ankor. Dit is een opleidingscentrum voor o.a. houtbewerking. Een mooi initiatief waar jongeren het echte ambachtswerk leren. We zijn hier langs de werkplaatsen gegaan. Super knap hoe men dit maakt en bovenal mooi dat heel veel jongeren hier worden opgeleid. Natuurlijk kon je hier ook ambachtswerk kopen. Mijn oog viel direct op een prachtige olifant. Olifantjes zijn voor mij heel speciaal omdat Oma Bep olifantjes had, die ze bij bijzonderder gelegenheden altijd de goede richting opzette voor geluk.
Ik ben dan ook heel erg verwend door Stefan, want ik heb dit olifantje gekregen. Het is een hele andere prijs dan op de markt, maar dit voelt super goed. Een prachtig olifantje, die mij aan oma doet denken en is gemaakt door een goed initiatief.

We hebben een hele leuke dag gehad. Bij aankomst in ons hotel wilde we eigenlijk direct gaan zwemmen, maar de meisjes hier van de receptie houden wel van een praatje. Dit was ons al eerder opgevallen, maar nu kwamen we er niet onderuit. We zijn hier nu 3 dagen en iedere dag horen we dezelfde ‘grapjes’. Nu vroegen we iets over uitchecken. We moesten gaan zitten en kwamen voorlopig niet meer weg. Ik heb onze namen in het Cambodjaans ‘moeten’ oefenen en ondertussen werd er steeds drinken neergezet. Wat een leuke meiden!

Het schrijven is nu wel weer genoeg. Morgen gaan we relaxen en vliegen we eind van de middag naar Luang Prabang, Loas.

Veel liefs vanuit Siem Reap.

1. Lianne:
    7 februari 2020
    Ik ben er een beetje stil van. Je verwoord zo goed hoe alles eruit ziet en voelt. Het is echt een bijzonder plek. Fijn dat jullie zoveel kunnen zien en meemaken. En die olifant.. prachtig!!
  2. Corina:
    7 februari 2020
    Gaaf jongens, zo leuk en mooi allemaal. Ben benieuwd naar je masker en natuurlijk naar het olifantje💕
  3. Michel Sen.:
    7 februari 2020
    Wat een prachtig verhaal weer. Je schrijft zo mooi, dat ik het gevoel krijg of ik met jullie mee reis.Dan de foto’s wat indrukwekkend. Zelfs oma Bep komt weer voor met haar olifantje. Trouwens wel een hele mooie olifant. Veel plezier nog. Michel senior.
  4. Hennie:
    7 februari 2020
    Wat een mooi verslag weer, je ziet het gewoon voor je zoals je alles beschrijft, echt supergaaf. Kijk al weer uit naar het volgende verslag met natuurlijk mooie foto's. Grtjs, Hennie en Dick
  5. Harry:
    8 februari 2020
    Leuk verhaal en mooie foto’s 👍🏼 Erg leuk om te lezen en je in te beelden hoe het eruit ziet. Ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk 😄
  6. Mariam:
    9 februari 2020
    Lieve Manouk&Stefan, ik heb jullie verhalen gelezen en genoten, ook de foto’s zijn schitterend.
    Nog heel veel plezier de komende weken.
    Liefs oma Addy
  7. Manouk:
    11 februari 2020
    Wat een hippe oma zeg ;)
    Dank u wel oma! Liefs van ons