Bangkok

17 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Lieve lezers,

Deze vakantie probeer ik met enige regelmaat wat op te schrijven. Leuk om thuis nog eens na te lezen en wellicht ook om jullie een beetje een indruk te geven over de plaatsen die wij aandoen.

14 januari. Daar gingen we, op naar Bangkok. Met een vliegtuigfanaat als vriend werd de heenvlucht ‘iets’ anders dan verwacht. Meneer had 1 droom en dat is om een keer business class te vliegen en dan wel met ‘zijn’ KLM. Voor vertrek zat hij maar op zijn telefoon en op de vraag wat hij aan het doen was, antwoordde hij ‘Het inchecken lukt niet zo’. Ik zag zijn gezicht en wist hoe laat het was. Wij vlogen business class! Maar goed dat ik het niet wist, want deze discussie had hij verloren of wij zaten gescheiden. Maar eerlijk is eerlijk, wat een ervaring. Ik wist niet wat ik meemaakte, maar gelukkig was Steef goed op de hoogte. Zo wist hij ieder knopje, de lekkere drankjes en zelfs wat voor zeep er wordt gebuikt.. Wij hebben heerlijk gegeten en lekker kunnen slapen. Een goed begin van onze vakantie waar we lang naar uit hebben gekeken.

Redelijk fit begonnen we onze reis in Bangkok. Ik kwam buiten en rook gelijk Azië, een bekende geur voor ons beiden. De eerste dag lekker rondgelopen en een beetje gewend aan de warmte en geproefd aan de cultuur en natuurlijk letterlijk het heerlijke eten geproefd.

De 2e dag Bangkok begon vroeg. Om 06:30 hebben wij ons ontbijt in de taxi gegeten op weg naar de fietstocht bij Co van Kessel. Lekker toeristisch op pad maar met een Nederlandse tintje, namelijk de fiets! Hoe toeristisch deze tour was, viel ons alles mee. Wij zijn door allemaal achteraf straatjes gefietst, waar we veel armoede hebben gezien. Dat men kan leven in zulke kleine en naar onze maatstaf ‘vieze’ huisjes. Het leuke aan deze tour is dat ze de locals ondersteunen door bij hun water te kopen en ons te voorzien van wat lekkers. Je eet dan echt bij mensen en zowat naast de vuilnisbelt. Een heerlijke bijkomstigheid is het windje dat je voelt wanneer je fietst. Echter loop je natuurlijk weer leeg wanneer je stilstaat, maar het is een fijne manier om je te verplaatsen. Het is ook nog veilig. De gidsen ‘eisen’ namelijk voorrang door de weg een soort van stop te zetten en te zwaaien met hun petje, zodat iedereen door kan fietsen. Dit had ik niet verwacht in deze chaotische stad waar men de bedoeling van zebrapaden en stoplichten niet kent, althans wel kent maar gewoon niet hanteert. De gidsen waren 3 jonge meiden. Waarvan duidelijk 1 de leider was. Zoals ze zelf ook zei; Follow the leader. Een leuke gids waarbij ik mij afvraag of die continue lach nu echt is en de grapjes spontaan zijn. In ieder geval was ze heel vriendelijk en kon ik erg om haar lachen.

Na het fietsen zijn wij met de overvolle ferry, waar je heel snel op en af moet, naar Wat Arung geweest, de tempel van de dageraad. Een heel mooie tempel. Niet zo kitch en echt gemaakt van mozaïek. Inmiddels liepen de druppels lekker over ons heen, maar dat mocht de pret niet drukken. Wij hebben namelijk geen last van de warmte, gelukkig! Vervolgens zijn wij opzoek gegaan naar de liggende boeddha, genaamd Wat Pho. Op weg hiernaartoe hebben we een lekkere curry met blauwe rijst gegeten (waarschijnlijk blauw van een bloemetje) en natuurlijk Springrolls. Overal op staat zie je eten, niet alleen eten maar ook wel kleine ratjes die onder de kraampjes door schieten. De eetlust vergaat je dan een beetje hoewel het eten er wel meestal heel erg lekker uit ziet. Ik noem het nu kraampjes, maar veelal is het een scooter waarnaast een heel kraampje is gemaakt. Wie wil nu niet lekker vlees waarvan je niet weet wat het is en dat lekker heel dag in de warme te ligt en niet te vergeten, is voorzien van uitlaatgassen. Wij vinden het geweldig om te zien en al ruikt het zalig, kiezen wij toch voor de middenweg.

Maar ik was gebleven bij  Wat Pho. De grote liggende boeddha van 46 meter lang en 15 meter hoog. Mooi om gezien te hebben en die kon van ons lijstje afgevinkt worden, check ✔️

Na het zien van de liggende boeddha zijn wij naar ons hotel gelopen om hier bij het zwembad een beetje bij te komen, het was die ochtend vroeg en je hebt al snel aardig wat kilometers in de benen. Hierdoor ook even tijd om op papier te zetten wat wij nu hebben ervaren.

Starks douchen en lekker eten op Soi Rambuttri.

Dag 3 in Bangkok. Vandaag ietsjes later de wekker gezet, ontbeten en op zoek naar een betrouwbare tuktuk vervoerder. De tuktuk kost hier veel meer dan de taxi, maar je wil er toch in hebben gezeten. Uiteindelijk na wat afdingen zijn wij in de tuktuk gestapt. Heel leuk en door de snelheid voel je een heerlijk windje. Een fris windje wil ik niet zeggen want men loopt niet voor niets met mondkapjes op. De tuktuk reis duurde helaas maar 5 minuten, want voor wij het door hadden stonden wij al voor de tempel. Wij gingen naar de Wat Phra Kaew, de ‘Tempel van de Smaragdgroene Boeddha’ gegaan. Het is de belangrijkste Boeddhistische tempel van Thailand. De tempel bevindt zich bij het Koninklijk Paleis.

In tegenstelling tot de tempels van gisteren was het hier heeeeeeeel druk en lekker kitch. Ongelofelijk hoeveel mensen hier op afkomen, waarbij westerlingen haast niet te zien waren. Om toegang te krijgen vonden wij dat je flink wat geld moest betalen, maar het zag er dan wel heel goed onderhouden uit. Ondanks de drukte hebben wij hier ons goed vermaakt en voornamelijk mooie foto’s geschoten. Ook deze tempel kon worden afgevinkt ✔️. Na Grand Palace gingen wij nog een poging doen om wat langer in de tuktuk te zitten en dat is gelukt. Dit keer gingen wij naar China Town. Dit was Bangkok zoals ik had verwacht. Deze plek leeft hier erg. Hier zij wij over markten gelopen met allemaal Chinese pracht en praal. De “markt” was overdekt en heel smal, waardoor je achter elkaar moet lopen. Wel breed genoeg voor de locale bevolking om met scooters erdoorheen te rijden. Er leek geen eind aan te komen, zo lang was de markt. Ik keek mijn ogen uit.

Vanuit de markt zijn wij naar het hotel gelopen. Onderweg nog heerlijk bij een leuk tentje gegeten. 2 soorten curry’s, mmmm ze waren heerlijk.

Nu nog even bij het zwembad en dan nog even genieten van het Thaise eten, want wij hebben geen idee hoe het eten in Myanmar is. Morgenochtend vroeg opstaan en dan vliegen wij naar Yangon, MYANMAR.

1. Bettina en Willem:
    17 januari 2019
    Leuk om je reisverslag te lezen. Zo blijven wij hier in het koude en natte Nederland ook van jullie mooie reis op de hoogte. Van de foto’s hebben we ook genoten. Nog een fijne vakantie en een goede vlucht. Op naar Myanmar morgen.
  2. Corina:
    17 januari 2019
    Een goed begin is het halve werk😉! Wat een leuk verhaal met prachtige foto’s! Alvast een goede vlucht voor morgen en natuurlijk nog veel plezier😘
  3. Michel Sen.:
    17 januari 2019
    Jeetje wat gaaf. Leuk dat we hier ook van jullie avontuur kunnen genieten. Ook de foto's prachtig.
  4. Mariam:
    17 januari 2019
    Heel leuk om te lezen, net alsof we er een beetje bij zijn en inderdaad leuke en mooie foto’s. Goeie reis morgen, wel een beetje armoedig.....moeten jullie tussen het pleps zitten😉.
  5. Lianne:
    17 januari 2019
    Wat een goed begin van een prachtige reis! Heel leuk om op deze manier weer even in Bangkok te zijn en jullie te volgen. Goede vlucht voor morgen en we kijken uit naar de volgende foto’s en verhalen!
  6. Jolanda:
    18 januari 2019
    Geweldig! Echt iets voor Stefan. Maar goed dat hij het geheim heeft gehouden anders had je daar nooit gezeten😊Leuk verslag Manouk, heel veel plezier nog samen😍
  7. Ilse & Rik:
    19 januari 2019
    Wat leuk geschreven Manouk! Geniet er maar lekker van met zn twee:)
  8. Hennie:
    21 januari 2019
    Wat leuk om jullie te volgen op deze mooie reis en wat een prachtige foto's !!
  9. Tante Loes:
    22 januari 2019
    Wat een mooi verhaal! En dat business class vliegen dat past wel bij mijn neeffie hoor, nietwaar Flip! :-) Bangkok ken ik alleen maar van het vliegveld, maar zeg nooit 'nooit'. Het eten kan mij in het buitenland nooit zo bekoren, maar daarvoor ga ik ook niet op reis. Is bovendien goed voor de lijn. Ik ga jullie volgen!